Keresés ebben a blogban

2017. május 16., kedd

Teljes kiőrlésű kovászos cipó





Ezzel a recepttel azoknak szeretnék kedveskedni,akik előnybe helyezik az egészséges
táplálkozást,ugyanis 65 %  teljes kiőrlésű liszteket tartalmaz.
A cipó nem a szépségével,de fenséges ízvilágával  és egészséges összetételével nyerte el a szívem!


Előző este a kovászhoz:

2 kanál teljes kiőrlésű anyakovász a hűtőből
150 ml víz
150 gramm teljes kiőrlésű tönkölyliszt
A kovászt elkeverem a vízzel majd a liszttel,lezárva egy éjszakán át érlelem (8-12 óra)


Hozzávalók:

20 dkg kenyérliszt
10 dkg fehér tönkölyliszt
20 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
az egész kovász,azaz 30-35 dkg
550 ml langyos víz
22 gramm só
2 teáskanál őrölt köménymag
1 evőkanál olaj a tálba


Elkészítés:

A liszteket a gép üstjébe szitálom,ráöntöm a langyos vizet,kézzel vagy fakanállal  elkeverem és letakarva pihentetem egy órán át. Hozzáadom a kovászt és elkezdem a dagasztást.Körülbelül  5 percig dagasztom egyes fokozaton,majd kettesen három perc körül,míg elválik az üst falától a tészta. A sót és a köményt csak a dagasztás vége felé adom hozzá.Lágy,ragacsos tésztát kapok. Nem ijedek meg,fogom a hablapátom,és annak segítségével átrakom az olajjal kikent tálba,étkezési fóliával takarom le,és fél óráig pihentetem. Megkezdem a sziromhajtogatást,de akár csapkodhatom is az asztalhoz,úgy is nagyon hasznos. Most 40 perc pihenő,majd a szokásos hajtogatást végzem el  még két alkalommal 40 percenként hideg vizes kézzel és a hablapáttal úgy mint itt.Az utolsó hajtogatás után pihentetem a tésztát húsz percig,majd cipóra formázom.Lisztezett szakajtóba teszem varrattal felfelé,ha jobban tetszik fejjel lefelé,letakarom,majd hagyom a tésztámat duplára kelni,nálam ez két óra húsz percig tartott,de hűvös volt a lakás.Ajánlom az ujjpróbát is.Közben a sütőt 250 fokosra melegítem a vasfazékkal együtt.Sütőlapátra borítom a tésztát,tetszőlegesen bevágom és belecsúsztatom  a forró vasba úgy,hogy ne égessem meg magam.Nyugodtan,lendülettel,nem baj ha kicsit pottyan a tészta,semmi baja nem lesz,a forró vas felhúzza.Természetesen,gőzösített sütőben sütőlemezen vagy sütőkövön is elkészíthetem.10 percig sütöm 250 fokon légkeveréssel,majd 40-45 percig simán 220 fokon végig fedő alatt. Akkor jó,ha a kenyér alja kong,ha nem,visszateszem pár percre a sütőrácsra. Rácson hagyom kihűlni.Illatozik az egész lakás,imádom az illatát.
Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok J





"Csinálj minden nap valami olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni."


12 megjegyzés:

  1. Edit! Nagyon tetszik a blogod! Nagyon alapos tudás van mögötte és szerencsések azok, akik ezt megtalálják, mert nagy segítség! Én annak idején saját káromon tanultam. Ez szuper!

    VálaszTörlés
  2. Kedves Edit!
    Szakajtót honnan lehetne szerezni?
    Köszönöm a segítséget.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!Google a jó barátunk,csak így tudok segíteni.

      Törlés
    2. Kovács Tibor, Mezőtárkány. Gyékényfonó mester,postázza is. Nem a legolcsóbb,de magyar és jó.
      Vagy a nyíregyházi piacon is lehet venni,ott jóval olcsóbb. Az ukrán áru,de jó minőségű. Nekem három van ami ukrán. Véknyabb de kemény fonású.

      Törlés
  3. Szia Edit!Tetszik a recept habár tartok a sok tk.-tol .Megfogom próbálni. Köszi.

    VálaszTörlés
  4. Most készül!!! Nagyon kiváncsi vagyok, megdöbbentő milyen lágy, mégis lehet vele könnyen dolgozni :)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Edit, sütöm hamarosan a kenyeret. Segitség kellene, mit jelent az hogy kong a kenyér alja? :)

    VálaszTörlés
  6. Ez a legjobb barna-kenyér recept, amit eddig kipróbáltam. Nem is sütök már mást. Én csökkentettem a fehér kenyérliszt arányát, csak 10 dkg kenyér- és 10 dgk fehér tönkölylisztet teszek bele és 30 dkg teljes kiőrlésű tönkölyt meg a megadott 20 dkg roszot. . Így is kiváló, fantasztikus az íze! Köszönöm!

    VálaszTörlés