Keresés ebben a blogban

2017. május 18., csütörtök

Foszlós kovászos kuglóf




Nálunk a kuglóf nagyon közkedvelt finomság.Nem szeretjük a nagyon édes dolgokat,ez a kuglóf épp az ízlésünknek megfelelő. Régebben,míg nem kovászoltam is gyakran készítettem a családnak,de a vadkovászos változata még finomabb.Kis vajjal , házi lekvárral ,habos kakaóval  és máris jól indul a nap.


Elő tészta:
2 evőkanál anyakovász
200 ml langyos tej
20 dkg fehér tönkölyliszt
A kovászt habosra keverem a tejjel,majd hozzáadom a lisztet és lefedve a pulton hagyom reggelig. Szép bubis elő tésztát kapok.


Hozzávalók:
100 ml langyos tej
40 dkg finomliszt
15 dkg nádcukor
1 darab egész tojás
1 darab tojás sárgája
1 csomag vaníliás cukor
csipetnyi só
2 teáskanál vanília eszencia
10 dkg olvasztott vaj
3 evőkanál Holland kakaópor
10 dkg mazsola (beáztatva rumba vagy forró vízbe)
pici vaj a forma kikenéséhez


Elkészítés:
A lisztet a gép üstjébe  szitálom,hozzá adom az egész elő tésztát,és minden hozzávalót  a vajon kívül.
Megkezdem a dagasztást. Egyes fokozaton dagasztom 5-6 percig,majd  ez idő után lassan adagolom  a tésztához az olvasztott vajat. Apránként adom hozzá, 5-6  részletben,mindig csak akkor,ha már a tészta felvette az előző adag zsiradékot. Szép sárgás, selymes,de  lágyabb tésztát kapok,hogy hajtogatni tudjam.





A tésztát két egyenlő részre osztom.Az egyik felébe belegyúrom a kakaót. A másik részbe a leszűrt mazsolát.Két bucit formázok,és fél órán át étkezési fóliával letakarva pihentetem.Fél óra után mindkét bucit meghajtom mint a kenyértésztát itt.A hajtogatást háromszor ismétlem meg  40 percenként. A tésztát mindig letakarom.
Hajtogatások után így néz ki.





 A hajtogatások után a mazsolás tésztát lisztezett munkalapra fordítom,téglaalap formára nyújtom kézzel,picit nyújtófával is rásegítek .Ugyanezt elvégzem a kakaós tésztával is.Igyekszem egyforma nagyságra nyújtani.




A formázás következik.
A mazsolás tészta kerül alulra,majd ráhelyezem a kakaósat.Feltekerem mint a beiglit,megcsavarom párszor a két végénél fogva mint amikor a vizes ruhát csavarom ki,és a kivajazott formába helyezem.






Letakarom étkezési fóliával és hagyom duplára kelni. Nálam ez másfél óra volt 25 fokos konyhában.Hidegebb körülmények közt két óra.




Közben a sütőt 180 fokra forrósítom fel. A sütés ideje nálam 50 perc volt . Félidőben sütőpapírral takarom le,nehogy megégjen a felszíne. Tűpróbával győződök meg,hogy kellő képen átsült –e a kuglóf. 






Ha elkészült fél órán át a formában hagyom hűlni,majd kiborítom egy rácsra,és ott hagyom teljesen kihűlni. Ha kihűlt,porcukorral hintem meg,de ízlés szerint mázzal,csokival is bevonhatom.
Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok hozzá!






"Csinálj minden nap valami olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni."


3 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen a receptet, ma megsütöttem, vadkovásszal, amit március óta érlelek, etetek, kiveszek, használok :) nem kakakóval hanem vörösáfonyával :) hatalmas élmény, élesztő-szódabikarbóna nélkül megérlelni egy tésztát. Gyönyörű lett és finom !

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a receptet, szeretném kérdezni, ha 8 órán át kelesztettem, ebbol adódóan lett savanyú ize a kuglofnak?
    Nagyon friss kovászt használtam és 8 órán keresztül kelesztettem az élő tésztát.
    Gyönyörű lett a tészta, csak savanyú.
    Mi lehet az oka?

    Köszönöm,
    Antónia

    VálaszTörlés
  3. Szia! Az akkor van, ha túlérett a kovász. Rövidebb idő is elég lett volna neki,hogy akciókész legyen az előtésztád. Én tavasszal jártam így, amikor Szabi, a pékkel húsvéti fonott kalácsot készítettünk. Másodjára annyit változtattam, hogy a hűtőből kivett kovászt egyből feletettem, még hidegen, így lustább volt a kovászom és szépen kibírta reggelig az előtészta és nem savanyodott be.;)

    VálaszTörlés