Keresés ebben a blogban

2018. február 3., szombat

Kovászos tönkölyzsemle


Egy nagyon finom és egészséges, hosszú érlelésű zsemle receptjét hoztam ma, tudom sokan vártátok, fogadjátok szeretettel és egészségetekre J



A kovász elkészítéséhez:


5 dkg vadkovász
5 dkg víz
5 dkg kenyérliszt

A hozzávalókat alaposan összekeverem, híg állagú kovászt kapok, amit a konyhapulton érlelek egy éjszakán át.



További hozzávalók:


az egész kovász
50 dkg kenyérliszt
30 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
400 ml tej
20 dkg fehér joghurt
3 kanál zsiradék, ami lehet olaj vagy kacsazsír, disznózsír, én mangalicazsírt használtam
3 teáskanál parajdi só



Elkészítése:


A langyos tejben elvegyítem a joghurtot, hozzáadom a híg kovászt, azzal is alaposan eldolgozom.  Hozzászitálom a liszteket, alaposan elvegyítem, egy órán át letakarva  pihentetem. A pihentetés után alaposan kidagasztom a tésztát. A dagasztás vége felé adom hozzá a sót , majd legvégül a zsiradékot. Viszonylag keményebb tésztát kapok, a hajtogatásoknál lágyulni fog. Tehát a dagasztás végeztével enyhén olajozott tálba teszem át, azonnal sziromhajtogatást végzek körös-körbe, amíg a tészta engedi, nyújtható. Kétszer ismétlem meg 45 perces időközönként majd nejlonba csomagolva berakom a 6 fokos hűtőszekrénybe . Most 20 órán át érlelődött. Miután kivettem a hűtőből, fél órán át szobahőn pihentetem, majd 15 részre osztom és lazán zsemléket formázok, ez inkább amolyan előformázás. A tésztán érzem, hogy megérett, formázáskor előjönnek a bubik is, csak úgy pattognak.




Fél órán át megint pihi, majd következik a végső zsemle formázása. A tésztát és a pultot nem lisztezem, csak a kezemet. Sütőpapírral bélelt sütőlemezre helyezem a kis zsemléket és nejlontáskába húzom. Igy fognak kelni 4-5 órán át szoba hőmérsékleten. Nálam 21 fok van általában, tehát akinél melegebb van, ott lényegesen lerövidül a kelesztés ideje. A sütőmet 220 fokra melegítem légkeveréssel. Egy időben vele egy tálban forró vizet rakok a sütőm aljába, hogy jól begőzösítsem.
Amikor a zsemlék megkeltek, majdnem duplázott a térfogatuk, bemetszem őket egy cm mélyen.





Vagy egy egyszerű zsilettpengét vagy egy recés kést használok.




Ha elérte a sütőm a 220 fokot és jó gőzös a sütőtér, akkor betolom a zsemléket. 10 percig sütöm 220 fokon légkeveréssel, majd 25 percig 200 fokon gőz és légkeverés nélkül. Hűtőrácson hagyom kihűlni. Kívül ropogós, belül zamatos, ruganyos, ízletes zsemléket kapok, másnap is finom és élvezhető!

Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok! J




„ Csinálj minden nap olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni! „

5 megjegyzés:

  1. Kedves Edit. Mielőtt berakod a hűtőbe, a harmadik hajtogatás után is hagyod pihenni még 45 perced, vagy egyből teszed is be? Köszönöm, Gergő

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az attól függ, érzem-e, hogy a tészta beindult,paplanosodik. Ha igen, mehet azonnal a hűtőbe, ha nem, hagyom még pihenni majd mehet a hűtőbe.

      Törlés
  2. Köszönöm! Féltem tőle, de kipróbáltam és tökéletes! Isteni finom, az állaga tényleg olyan, mint a leírásban: kívül ropogós, bévül pihe puha! A sütésen kicsit módosítittam: a második fázisban csak 20 percig sütöttem és lazán letakartam sütőpapírral, mert túlságosan pirult.

    VálaszTörlés
  3. Elkészítettem,és az eredmény csodálatos lett.Koszonom szépen!

    VálaszTörlés