Keresés ebben a blogban

2017. augusztus 14., hétfő

Mediterrán ízvilágú kovászos kenyér


A mai kenyerem  egy kellemes, könnyed,  mediterrán ízvilágú kenyér. ízében, illatában a Földközi tenger partvidékét hozza a konyhámba ! Na jó, kicsit túlzok... :D  de a friss fűszernövények a kertemből, az oliva olaj és az oliva bogyó igazán kellemes ízt kölcsönöz ennek a rendkívül pihe-puha bélzetnek. A lakásban terjengő illat pedig egyszerűen bódító!

A kovász elkészítéséhez:

1 kanál anyakovász a hűtőből
12 dkg víz
8 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
A kovászt a vízzel alaposan elkeverem, majd a liszttel is,hogy egynemű legyen,majd egy éjszakán át letakarva a konyhapulton  pihentetem.

További hozzávalók:

20 dkg,vagyis az egész kovász
350 ml víz
10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
40 dkg kenyérliszt
2 teáskanál parajdi só
10 dkg fekete, magozott oliva bogyó
friss fűszernövények ízlés szerint, én rozmaringot,kakukkfüvet és oregánót használtam egy  csokorral
2 evőkanál 100 %-os extra szűz oliva olaj



Elkészítése:

A liszteket a gép üstjébe szitálom,majd hozzáadom a vizet, letakarva  pihentetem minimum fél órán át. Hozzáadom a kovászt és megkezdem a dagasztást. Egyes fokozaton 5 percig, majd kettesen a só és az oliva olaj hozzáadása után még vagy 3 percig dagasztom, amíg a tészta elválik az üst falától. Pici olivával kikent tálban pihentetem a tésztát fél órán át, majd  3 x hajtogatom a tésztát 30-40 percenként.


Minden hajtásnál  megszórom a tésztát a zöld fűszerekkel , és a fekete olivát is enyhén a tésztába nyomkodom. Egész bogyókat  használok, de ízlés szerint természetesen aprítani is lehet. A fűszernövényeket felaprítva adom a tésztához.


A harmadik hajtogatás után még fél órán át pihentetem a tésztát, majd veknire formázom, és varrattal felfelé enyhén lisztezett, konyharuhával bélelt szakajtóba helyezem kelni.




Majdnem a duplájára kelesztem. Időközben a sütőt a vaslábassal 250 fokosra hevítem. A megkelt tésztát lisztezett bevető lapátra borítom, tetszőlegesen bevágom,  majd egy gyors mozdulattal a forró vasba helyezem.


Lefedem a fazekat, majd légkeveréssel 250 fokon tíz percig sütöm, lehúzom 220 fokra , légkeverést kikapcsolom, így sütöm még 50 percen át a kívánt szín eléréséig. (sütőfüggő)  Akkor van jól átsülve,ha a kenyér alját megkopogtatva kongó hangot ad ki. Hűtőrácson hagyom kihűlni.




Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok J





„Csinálj minden nap olyat ami boldoggá tesz,hogy a lélek szeressen benned lakni! „

1 megjegyzés:

  1. Megcsináltam, rozsliszt helyett kenyérliszt mindenhol, mert rozslisztem nincs. Kicsit szétfolyós lett a tészta, egy percig se tartotta meg az alakját, én eddig 1,2decivel kevesebb vízzel dolgoztam. Tettem bele szárított paradicsomot pluszba, sokat adott hozzá. Jól sikerült és nagyon finom lett. Csak az alakja lett furán lapos, de így is szívesen osztanék meg képet róla, mert még így is elég impozáns.

    VálaszTörlés