Keresés ebben a blogban

2017. augusztus 29., kedd

Kovászos hamburger zsemle



Több alkalommal készítettem már hamburger zsemléket, de valahogy sosem volt az igazi. Nem volt rossz, de tökéletesre vágytam! Most nyugodtan állíthatom, hogy a munkám révbe ért, úgy állagában mint ízben sikerült ! Hosszú hűtős érleléssel készült, és nagyon egyszerű.

A kovász elkészítéséhez:

2 kanál anyakovász a hűtőből (lehet aktív is)
10 dkg langyos víz
15 dkg kenyérliszt
A vizet a kovásszal alaposan elkeverem, majd a liszttel is, és csomó mentesre dolgozom. Letakarva pihentetem a konyhapulton 9- 12 órán át. Minimum dupláznia kell, de inkább tripláznia a kovásznak.

További hozzávalók:

az egész kovász
65 dkg kenyérliszt
300 ml tej  (szoba hőmérsékletű)
120 gramm fehér joghurt vagy tejföl
1 kanál 100 % napraforgó olaj
2,5 evőkanál cukor
1 púpozott  teáskanál parajdi só
1 nagy tojás
1 tojás és szezámmag a zsemlék lekenésére




Elkészítése:

A lisztet a gép üstjébe szitálom, ráöntöm a tejet, és másfél órán át letakarva  pihentetem. A pihentetés után hozzáadom a kovászt, joghurtot, cukrot, tojást, és megkezdem a dagasztást. Az olajat a dagasztás felénél, a sót a vége felé adom a tésztához. Hasonló tésztát kapok mint a kenyéré, állaga olyan lágy legyen, hogy hajtogatni lehessen. Miután szép simára dagasztotta a gép a tésztát, enyhén olajozott tálba teszem át, és azonnal sziromhajtást végzek mint itt. Két óra alatt háromszor hajtogatom meg, a másik két hajtogatás hagyományos. Látom, hogy a tészta életre kel a kezem alatt, bubisodik. A harmadik hajtás után nem formázom meg, nem gömbölyítem a tésztát, hajtogatott állapotban egy tálba teszem, belehúzom egy nejlon táskába, és a 6 fokos hűtőszekrénybe teszem egy éjszakára. Nálam ez este tíztől reggel nyolcig tartott. A tészta majdnem duplára kelt. Enyhén lisztezett munkafelületre borítom a tésztát, majd 9 részre osztom. Zsemléket formázok. Két sütőlemezre rakom, hogy sütés közben ne nőjenek össze. Konyharuhával letakarva duplára kelesztem a bucikat, nálam ez két és fél óra volt.



Felvert tojással kenem le a megkelt zsemléket, majd szezámmaggal szórom meg gazdagon. Időközben a sütőmet 200 fokra melegítem, és 30-40 percig sütöm, míg szépen aranybarnára sül. (sütőfüggő)

Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok J



„ Csinálj minden nap olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni! „




19 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta lett! A videódon láttam, hogy az állaga is nagyon jó! Köszi a részletes receptet!

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Lászlóné, a recept pontos, nem megy bele elő tészta. Az a kovász, amit előző nap frissítek. Sok sikert.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  3. Kitűnő recept! Köszönöm szépen! :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a receptet😊az lenne a kérdésem, ha ma etetem a kovászt, holnap pedig dagasztok lehetne e este sütni a zsömlét? Hétfőn reggel nem tudom sütni maximum délután 4kor. Az sok idő ha hűtőzik?

    VálaszTörlés
  5. Elkészítettem, vagyis inkább megpróbáltam. Szerintem pontatlan a recept. Az autolizalaskor a liszthez nagyon kevés a tej, egy nagy göb lett belőle, amit a későbbi joghurtos hígítás és olaj sem tudott kisimítani.
    Azért köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csatlakozom! Viszont más kovászos hamburgerzsömi receptnél is ugyan így jártam, vagy is a tej és a liszt csomósodott. Jó lenne tudni, mi az oka, hogy lehetne kiküszögölni????

      Törlés
    2. Sziasztok, én ma elkészítettem tk liszttel ezt a hamburger zsemlét. Először meglepődtem én is az állagon, de langyos tejet öntöttem eleve a liszthez, picit a robotgep dagaszto karjával osszedolgoztam, de nagyon minimálisan, és 1 órát állt, aztán gyönyörűen bevett mindent, és egyáltalán nem volt sűrű, lágy tészta lett belőle még tk liszttel is. Én 3,5-ös tejet használtam. Úgyhogy ezúton is köszönöm a receptet! ❤️

      Törlés
  6. A 2 kanál anyakovász kb. mennyi? Lehet kávés kanál, vagy evőkanál is.

    VálaszTörlés
  7. Kipróbáltam, jó lett nagyon, nagy sikere volt a barátok között. Nekem a sütési idő/fok kicsit sok volt, fél óra után levettem 180 fokra, aztán szerintem nem egész 10 percet sült még és kész lett (nem légkeveréssel). Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok, biztos én csináltam vmit rosszul, de autolízis közben a liszt szépen csomósan összekeményedett a tejjel, nyilván a tej cukortartalma miatt. Ti ezt h küszöbölitek ki?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor én is valamit rosszul csinálok, mert én pont így jártam... Többször is :-(

      Törlés
  9. Én csak pár hete kezdek ismerkedni a kovászos dolgokkal. Kipróbáltam, a tészta állaga tökéletes lett, gyönyörűen megkelt. A buci pontosan olyan lett,amilyet szerettem volna. Viszont a sütés funkción változtattam,mert az a 200fokos fél óra elégette volna.Kenyérsütő funkción sütöttem 20percet 200fokon, majd 180ra levéve még 10percet,és tökéletes lett 😋 Köszönöm a receptet, gyakori vendég lesz nálunk ☺️

    VálaszTörlés