Keresés ebben a blogban

2017. május 3., szerda

Édes vadkovász - Sladký kvások





Az édes vadkovász selymes,lágy,enyhén savanykás ízvilágú csoda,ami kiválóan passzol kalácsokhoz,péksüteményekhez.Nagyon finom,bátran kóstold meg.



Hozzávalók:
Potrebujeme:
100 gramm kovász
100 gramm kvásku
25 gramm cukor (lehet barna cukor vagy méz ,én többnyire azzal szoktam készíteni)
25 gramm hnedého cukru alebo medu
50 gramm langyos víz
50 gramm vlažnej vody
100 gramm kenyérliszt (én rétes és fehér tönkölyliszttel is készítettem)
100 gramm chlebovej pšeničnej múky
Elkészítés:
Príprava:
Kvások (100 gramov) vymiešam vo vode (50 ml) , pridám cukor alebo med (25 gramov) , rozmiešam, a pridám múku (100 gramov) . Zakryjem a nechám na pulte 24 hodín.
Na druhý deň zopakujem to isté.
Na tretí deň zase to isté, ale teraz už kvások bude použiteľný po 12 hodinách. Musí dosiahnuť trojnásobok pôvodnej hladiny.
Na pol kila múky rátam 20 dkg sladkeho kvásku. A mőžeme piecť koláč.
Co mi zostane vo fľaši, z toho spravím materinský sladký kvások, čo bude bývať v chladničke takým istým spôsobom, ako sme krmili.

A kovászt feloldom a vízben,hozzá adom a cukrot,vagy mézet,simára keverem,majd hozzá szitálom a lisztet és kézzel összegyúrom mint a tésztát.Kemény állagú,kis buci formájú édes kovászunk lesz,amit egy literes üvegbe,vagy egy kis kannába teszek.Lezárom,,meleg helyre teszem és 24 órán át a pulton érlelem.24 óra elteltével kiveszek az édes vadkovászomból 100 grammot,és az előzőleg leírt hozzávalókkal ismét frissítem,megetetem.Ismét 24 órán át a pulton érlelem.Ami megmarad,azt vagy kiöntöm,vagy elhasználom bármilyen édes tésztába ha éppen sütök valami finomat.Eltelt 48 óra,az édes kovászunk egyre aktívabb,magasabbra nő,szálasabb.Még egy 12 órás frissítést,etetést kér,és használható.Háromszorosára kell,hogy emelkedjen,akkor az igazán jó.Lehet vele sütni.Fél kiló liszthez 20 dekagrammot adunk az édes kovászból.Ami megmaradt az üvegben már használat után,kiveszek belőle 50 grammot,megetetem a fent leírtak szerint és a hűtőbe rakom,ő lesz az anyakovász.A hűtőben lassan ismét felfut.Ha sütni szeretnék a következő héten,nincs más dolgom,mint kiveszek 50 grammot az anyakovászból,megetetem az előzőleg leírt adagokkal kétszer 12 óránként,s ha a térfogata háromszorosára nő és szép szálas,aktív a sütéshez.Természetesen az anyakovászomat mindig visszaetetem és a hűtőbe teszem.
Az eredeti édes kovász recept http://www.questforsourdough.com/ Karl de Smedt.Picit változtattam rajta,tökéletesen működik.

10 megjegyzés:

  1. Segíts kérlek! Kész az édes anyakovászom, a hűtőben csücsül...és nagyon szép...
    Ha szeretném megsütni a kalácsot mit tegyek? Tudom, tudom, le van írva, de most úgy érzem baj van velem, mert hiába olvasom, egyszerűen nem fogom mi a teendőm...
    Kiveszem az 50 grammot, eddig ok. Aztán újra cukrot, vizet lisztet hozzá? Gombócozom?aztán másnap újra kiveszek belőle? vagy "rárakom"... vagy valamit nagyon összekevertem?
    Válaszod előre is nagyon köszönöm!!
    Kriszta

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia.Nagyon jól írod és tudod is,pontosan ahogy mondod,szóval nem rakod rá.Igy erősíted,frissíted.

      Törlés

  2. "....kiveszek belőle 50 grammot,megetetem a fent leírtak szerint és a hűtőbe rakom,ő lesz az anyakovász."
    A fent leírtak viszont 100 g kovászra vonatkoznak, vagyis az 50 g kovász esetén, ugye feleznem kell a fent leírt mennyiségű cukrot, vizet, lisztet? Mert ugye 50 g kovászhoz mégsem adhatok ugyanannyi cukrot, vizet és lisztet, mint 100 g kovászhoz. De lehet, rosszul értelmezem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem kell felezned,épp úgy frissíted.Ez egy kemény kovász.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen a segítő válaszát!

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Üdvözlöm! Az édes kovász frissítésénél mindig adok cukrot vagy mézet a frissítés során is? Köszönöm a választ! Mariann

    VálaszTörlés
  5. Segíts nekem légy szíves! Ha 1 kiló lisztből akarok sütni, ahhoz majd 40dkg kovász fog kelleni, akkor hogyan kell csinálni, mennyit veszek ki? Köszönöm előre is.

    VálaszTörlés
  6. Adósságkonszolidációs kölcsönt, fedezetlen hitelt, üzleti hitelt, jelzáloghitelt, autóhitelt, diákhitelt, személyi kölcsönt, kockázati tőkét stb. Magánhitelező vagyok, cégeknek és magánszemélyeknek nyújtok kölcsönt alacsony és ésszerű 2%-os kamattal. E-mail: christywalton355@gmail.com

    VálaszTörlés