Keresés ebben a blogban

2017. május 10., szerda

A szárított kovász újraélesztése





Ha jó minőségű kovászt szárítottunk le ,nagyon egyszerű a felélesztése.Akár száz éves
kovászt is aktivizálni tudunk.


Elkészítés:

Első lépésként egy kis tálba szórok két kanálnyi szárított kovászt.






Nem szoktam ledarálni,mert  vékony lapokat készítek,így felesleges.Leöntöm annyi langyos vízzel,hogy épp csak ellepje.






Addig várok,amíg magától feloldódik.Ezt éjjelre szokom megcsinálni,reggel etethetem. Szóval,
másnap reggel  ezt a kis híg lét átöntöm egy tiszta,forró vízzel kiöblített üvegbe.Adok hozzá 40 ml langyos vizet,elkeverem,majd alaposan összekeverem 60 gramm  teljes kiőrlésű liszttel.Letakarva meleg helyen 8-12 órán át pihen.Az üvegre szintjelző gumit teszek,hogy lássam a folyamatot.






Estére szépen feléled,bubis lesz,illatozni kezd,duplájára nő .Ha megmozgatom az üveget,látom,hallom ahogy „csámcsog“ a kovász.



Megint etetés következik,de most keményebbre.A masszát alaposan felkeverem,adok hozzá 50 ml langyos vizet,elkeverem majd 200 gramm teljes kiőrlésű liszttel csomómentesre keverem.Olyan legyen az állaga,hogy a villa megálljon benne.(nyugodtan tegyetek hozzá lisztet,ha hígnak találjátok) Az üveget lezárom,meleg ,huzatmentes helyre teszem.

A szintjelző gumi most is segítség.Igy pihen ismét 8-10 órán át.Gyönyörűen háromszorosára növekedik  reggelre,és már készen is áll a bevetésre,lehet vele dagasztani.Tehát másfél nap alatt aktív kovászt kapok a szunnyadó,száraz kovászból.Sok sikert!



13 megjegyzés:

  1. Üdvözlöm!
    Azt nem értem pontosan követem az ön utasításait,mégsem sikerül! :(
    Szeretném megkérdezni,a liszt sikértartalmának szerepe van a kovász készítésben vagy csak a sütésnél van jelentősége?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hol akad el Gábor? Én is most frissen tanulom az eljárást, elsőre sikerült. Hátha tudok segíteni, ha már más nem :)

      Törlés
    2. Nincs benne szerepe, bármilyen lisztbol lehet kovászt készíteni, legjobb a teljes kiorlesu liszt.

      Törlés
  2. Én egyszerűen nem tudtam összekeverni a hozzávalókat:( túl sok lisztre gyanakodtam

    VálaszTörlés
  3. Üdvözlet! :)
    Jó minőségű, egy éves kovászomat szárítottam le két hónappal ezelőtt.
    Két napja vettem elő, hogy újjáélesszem a leírtak alapján, de még meg sem mozdult. Nem tudom, mi lehet a baj. ;/
    Hány fokos hőmérséklet megfelelő neki?
    Köszönöm a választ! :)

    VálaszTörlés
  4. Üdvözlet! :)
    Jó minőségű, egy éves kovászomat szárítottam le két hónappal ezelőtt.
    Két napja vettem elő, hogy újjáélesszem a leírtak alapján, de még meg sem mozdult. Nem tudom, mi lehet a baj. ;/
    Hány fokos hőmérséklet megfelelő neki?
    Köszönöm a választ! :)

    VálaszTörlés
  5. Üdvözlet! :)
    Jó minőségű, egy éves kovászomat szárítottam le két hónappal ezelőtt.
    Két napja vettem elő, hogy újjáélesszem a leírtak alapján, de még meg sem mozdult. Nem tudom, mi lehet a baj. ;/
    Hány fokos hőmérséklet megfelelő neki?
    Köszönöm a választ! :)

    VálaszTörlés
  6. Egyenletes hőmérséklet 22-24 fokra van szüksége, akárcsak kovászkészítéskor.
    Itt is be lehet mikróba tenni egy pohár felforralt-felforósított víz mellé...de ez csak akkor működik, ha tényleg jó minőségű kovászt szárított meg.
    Ezt az oldalt a bloggar már letudta, mert egyáltalán nem ír választ a kérdezőknek egyik recepjénél sem, sajnos 2018 februárjától. A nyitó oldalon kiírhatná, hogy nincs ideje már az oldalra. --így a receptek sem érnek semmit, hiszen kezdők látogatják, akiket érdekel a kenyérsütés-!

    VálaszTörlés
  7. Akinek bármilyen kérdése van kovásszal kapcsolatban. Nagyon ajánlom az egyik kovászos csoportot a facebookon. Mindenki segitökész és rengeteg információ van a fájlok között és receptek is. Csoport neve: "A Nagyi Kovászna kezdő kovászolók ak is"
    Szerettel várunk mindenkit!

    VálaszTörlés
  8. A leírottak szerint csináltam de nem lett jó.Szerintem az 50 ml vízhez sok a 200gr liszt

    VálaszTörlés