Keresés ebben a blogban

2018. február 25., vasárnap

Hópárduc, hosszú érlelésű kovászos kenyér





A hosszú érlelésű kenyérnek nincs párja. Más az állag, az ízek, egyszerűen fantasztikus, és nem utolsó sorban a legegészségesebb. Egyik csoporttársunk, a Vad-kovászolók csoportunkban, Kostyalik Zsuzsanna  hozott januárban egy olyan receptet, amiben a kenyér egy teáskanál kovásszal volt elkészítve. Csodás kenyérke volt. Most én is megalkottam a számomra ideális kombinációt. Több próbálkozás után ez lett a nyerő J Na és miért épp ez lett a neve? Elárulom! Nagyon hideg van a napokban. köztudott rólam, hogy nem nézek tévét, kivéve az animal csatornákat, imádom az állatokat. Kimentem az udvarra fotózni , nagyon fáztam. Vittem magammal a jó meleg szőrmét. Mikor belehuppant a kenyér a szép puha párnába, a hópárduc jutott az eszembe, ahogy lapul a hófedte, fagyos csodás természetben a maga csodálatos lényével ....hát nem tudtam kiverni a fejemből.Ráadásul még a Retro rádióban is a hírekben ma a hópárducról beszéltek, nem regisztráltam, hogy mit, de az állatkerttel volt kapcsolatos. Nos így lett  „hópárduc“ kovászos kenyérkém J Akkor térjünk a receptre, ami rém egyszerű, csodás  végeredménnyel!



Hozzávalók:

2 evőkanál, vagyis 7 dkg teljes kiőrlésű, aktív rozskovász
5 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
55 dkg kenyérliszt ( Bl 80)
400 ml víz
2 teáskanál parajdi só, amit két kanál vízben oldok fel



Elkészítése:

A gép üstjébe mérem a langyos vizet, hozzá adom a kovászt, simára keverem, majd hozzá szitálom a liszteket, és kézzel alaposan elkeverem. Letakarva pihentetem egy órán át. Ez után a gép segítségével kidagasztom a tésztát szép simára, majd végül hozzáadom a sós vizet. Rákapcsolok a hármas fokozatra, és egy perc alatt átdolgoztatom a sóval a tésztát. Lágy tésztát kapok, szinte folyik, de nem ijedek meg J  Egy hablapát segítségével a tésztát egy tálba teszem át, ahol hideg vizes kézzel azonnal meghajtogatom sziromhajtogatással mint itt egészen addig, amíg a tészta engedi. Nos ezt a hajtogatást végzem 6- 7 órán keresztül egy óránként szoba hőmérsékleten, ami nálam 21 fok. Ne ijedj meg, egyáltalán nem fontos hogy percre betartsd az intervallumokat, ha 5 alkalommal hajtogatod meg másfél óránként úgy is tökéletes lesz. Az a lényeg, hogy a tésztám a végén duplázzon, paplanos, bubis, és könnyed, habos állaga legyen. Ha ez megvan, lisztezett felületre borítom, majd könnyedén előformázom cipóra.


Fél órán át , letakarva egy tállal így pihentetem. Ez után veknire formázom a csodás, paplanos tésztámat. A tészta szépen fogja magát tartani. Konyharuhával bélelt, liszttel alaposan kiszórt szakajtóba teszem át a veknit, nejlonnal takarom le, és berakom a 7 fokos hűtőszekrénybe, majd ott felejtem 12 órára, de akár 14 órára is!


Másnap reggel a pultra teszem és hagyom kicsit felmelegedni, amíg a sütőm a kerámia tálammal vagy a vasfazekammal eléri a 250 fokot.


Lisztezett bevetőlapátra borítom, tetszőlegesen bevágom, és bevetem sütni.


250 fokon, légkeveréssel sütöm 15 perig, majd légkeverés nélkül lefedve még 45 percig.  A végén én leveszem a fedőt, és kicsit még rápírítok, hogy szép piros ropogós legyen. Ennyike J

Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok! J


„ Csinálj minden nap olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni! „


5 megjegyzés:

  1. Gratulálok a kovászos kenyérhez, látszik, hogy lyukacsos, könnyű és ropogós.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a blogra, már a Madre kovászom készítem, most 4. napos😊

    VálaszTörlés
  3. Ez a recept nem rozskovásszal is működik? Nekem fele Tk tönköly, fele Bl 80- as.

    VálaszTörlés