Keresés ebben a blogban

2017. október 9., hétfő

Sütőtökös, rozsos kovászos kenyér - Kváskový chlieb s pečenou tekvicou





Az esős hűvös őszben, csak a sütőtök krémlevest, a mézes sült tököt és a színeket szeretem. Inkább tavasz és nyárimádó vagyok J De a természetet nem tudjuk befolyásolni, így megpróbálom kicsit élvezetesebbé  varázsolni. Kis sétákkal az erdőben, gombaszedéssel, egy forró csokival vagy egy finom gyömbér teával. Ma estére is egy szép derék tököt sütöttem, gondoltam egyet, kipróbálom kenyérben is. Na nem mintha én találtam volna fel a spanyol viaszt, sokan sütöttek már sütőtökkel, de én még nem kóstoltam, valami más, izgalmas ízre vágytam. Nem csalódtam, vajjal, mézzel hozzá forró tea,hm....verhetetlen.



Priznám sa, nemám rada jeseň. Milujem jesenné farby, pečenú tekvicu s medom a tekvicovú polievku, prechádzky lesom, horúcu čokoládu a výborný zázvorový čaj, ale asi to je všetko J Nuž prírodu nevieme ovplyvniť. Aj dnes som upiekla v trúbe krásnu veľkú tekvicu, bolo toho veľa, takže to idem vyskúšať aj do chleba. Chcela som niečo iné J




A kovász elkészítéséhez:

egy kanál anyakovász a hűtőből  (5 dkg)
10 dkg kenyérliszt
10 dkg víz
A hozzávalókat alaposan elkeverem, letakarva a pulton érlelem 12 órán át.

Na rozkvas:

jedna polievková lyica kvásku z chladničky (5 dkg)
10 dkg pšeničnej chlebovej múky
10 dkg vody
Všetko poriadne rozpracujem, a nechám 10- 12 hodín prikryté na pulte.




További hozzávalók:

70 dkg kenyérliszt
250-300 víz (lisztfüggő, én 300 ml-t használtam)
10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
100 ml víz
25 dkg sült sütőtök
4 dkg méz
3 púpozott teáskanál parajdi só

Dalšie suroviny:

70 dkg chlebovej pšeničnej múky
250-300 ml vody (záleží na múke, ja som požívala 300 ml)
10 dkg celozrnnej ražnej múky
100 ml vody
25 dkg pečenej tekvice
4 dkg medu
3 vrchovaté čajové lyžičky parajdskej, himalajskej soli

Elkészítése:

Először is az átszitált  kenyérlisztre öntöm a vizet, lazán elkeverem, letakarom és két órán át pihentetem (autolizálom). Egy kis tálba szórom a teljes kiőrlésű rozslisztet, majd leforrázom a 100 ml forró vízzel, alaposan szétkeverem,simára,  csomómentesre, majd letakarom, és békén hagyom két órán át. Szoktam egész éjjelre is így pihentetni, de most megfeledkeztem róla. A sült tökhöz adom a mézet, és pürésítem.  Most a fehér liszthez adom a teljes kiőrlésű rozst, a kovászt és megkezdem a dagasztást. Addig dagasztom, amíg egynemű lesz a tészta, majd hozzá adom a mézes tökpürét. Alaposan kidagasztom, a tészta lágy lesz, ne ijedjetek meg! A végén hozzáadom a sót és még két percig dagasztom A só hatására teljesen megváltozik a tészta állaga, kicsit keményebb lesz. Vékonyan olajozott tálba teszem át, rögtön sziromhajtást kezdek mint itt. Legalább tízet végzek el körös körbe. A tésztát nejlonnal takarom le.  Ez után 40 perc pihenés, azaz érlelés következik, majd 3 x, 40 percenként enyhén olajos felületen meghajtogatom . Segítségül veszem a hablapátot, mert lágy, kicsit ragadós a tészta, de minden hajtogatásnál simulni, paplanosodni fog. Az utolsó hajtogatást lisztes felületen végzem. Addigra szép feszes lesz a tészta, habos, bubis, tele élettel.  Ez után előformázok, (ezt most tanultam egy pék csoporttársunktól) majd 15-20 perc után megkapja a végleges formáját, én most veknit készítettem.






Lisztes kézzel formázom, nem a tésztát, de a munkafelületet és a kezemet lisztezem. Konyharuhával bélelt szakajtóban kelesztem két órán át, ujjprópáig, a varrat pedig szakadjon!





Időközben a sütőmet a vasfazékkal 250 fokra forrósítom légkeveréssel. A megkelt tésztát bőven lisztezett sütőlapátra borítom, tetszőlegesen bevágom, és bevetem.





10 percig sütöm 250, légkeverésen



,utána 10 percig 220 légkeverés nélkül,majd mivel ez egy 1,40 kg kenyér, és nem fog kényelmesen elférni  a vasban, leveszem a fedelét, nőhet a füle J





Ez után még negyven percen át sütöm 200 fokon fedő nélkül a kívánt szín eléréséig. Ha az alját megkopogtatom, kongó hangot adjon ki. Hűtőrácson hagyom kihűlni. Frissen nagyon ropogós, de másnap visszapuhul, bizonyára a sok tök miatt, ami persze nem hátrány.

Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok J

„ Csinálj minden nap olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni! „


Príprava:

Na preosiatu chlebovú múku nalejem vodu, zľahka premiešam, zakryjem igelitom, a nechám autolyzovať 2 hodiny. Do druhej misky vysypem ražnú múku, a obarím ju horúcou vodou 100 ml. Poriadne rozmiešam aby nezostali hrčky, a taktiež zakryjem igeleitom.Zatial upečiem tekvicu.  Do pšeničnej chlebovej masy pridám ražnú masu, pridám kvások a začnem miesiť do vtedy, kým cesto nebude hladké. Upečenú tekvicu dám do misky, pridám med a spravím kašu. Potom ju pridám do miesenia. Poriadne rozpracujem, bude to riedšie cesto. Nakoniec pridám soľ, ešte dve minútky miesenia a hotovo. Cesto preložím do misky, ktorú pred tým vytrem olejom. Hňed spravím pomocou cukrárskej lopatky prekladanie formou kvetinových lupienok. Cesto vytiahnem ako viem a postupne točím misu, a povytahujem, a položím. Aspoň 10 krát. Potom nechám cesto zrieť 40 minút. Na  olejovom pravovnom stole 3 krát prekladám klasicky každých 40 minút. Posledný preklad robím na pomúčenej ploche, pomúčenou rukou. Predtvarujem, a nechám cesto v klude dalsých 15-20 minút.



Potom spravím tvar, zvolila som oválny. Pomúčim cesto a dám do ošatky do ktorej som dala utierku. Položím do nej cesto, a nechám kynúť 2 hodinky. Medzitým zohrejem trúbu na 250 stupňov s horkovzdušnou rúrou. Ked cesto poriadne nakynulo, dám na dobre pomúčenú lopatu, narežem a šupnem do horúceho hrnca.





Takto pečiem 10 minút, potom dalšých 10 minút bez ventilátora na 220. Pokrývku z hrnca dám dole, a pečiem dalej na 200 asi 40 minút do zlatohneda.  (záleží na vašej trúbe) Upečený chlieb nechám vychladnúť na mriežke. Chlieb váži 1400 gramov. Maslom a medom.....mňam!





Nech sa vám darí, a dobrú chuť prajem J





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése