Keresés ebben a blogban

2017. május 28., vasárnap

Kovászos retro kifli


Manapság divat minden ami retro. Nos én nem divatból készítettem el ezeket a fantasztikus kifliket. Sajnos a mai gyors világban a boltokban már nem lehet igazi,finom,tartalmas kiflit kapni! Felfújják,hogy olyan legyen mint a hab,nem is mondom hány fajta adalékot használnak hozzá. Bele harapok,nyúlik mint a gumi,és a szájpadlásra ragad. Borzalom! Igaz,majdnem egy nap,amíg elkészítem,de nagyon is megéri. Az illata,íze,a tekerős állaga visszarepít a gyermekkoromba,amikor egy kiflivel jól lehetett lakni csak úgy magában,mert annyira finom volt. Na ez az a kifli,ami olyan. Nem érdemes pár darabbal vesződni,én dupla adagot készítek és fele megy a fagyasztóba. Remélem ha elkészítitek,többet a bolt felé sem mentek. Imádjuk!

Elő tészta:

50 gramm anyakovász a hűtőből (én most fehéret használtam)
170 ml langyos víz
33 dkg rétes tönkölyliszt (lehet sima rétesliszt is)
A hozzávalókat alaposan elkeverem,majd kézzel meggyúrom akár a tésztát,letakarva pihentetem egy éjszakán át,ez 10-12 óra.



További hozzávalók:

70 dkg kenyérliszt
240 ml langyos víz
8 evőkanál olvasztott,langyos vaj
22 gramm cukor
22 gramm só

Elkészítése:

A vizet a gép üstjébe mérem.Hozzá adom az egész elő tésztát (kovászt) ,majd simára keverem. Bele szitálom a lisztet,hozzá adom a cukrot és elindítom a dagasztást.Kemény tészta lesz belőle,amit tíz percig dagasztok egyes fokozaton.Hozzá adom a vajat és a sót,kettes fokozatra váltok és pár perc alatt bele dolgozom a zsiradékot.Ekkor kicsit lágyulni fog a tészta,de rugalmas,könnyen kezelhető lesz. Akkor van alaposan kidagasztva,ha a gép üstje tiszta marad!


A tésztát egy tálba helyezem,étkezési fóliával takarom le,és kelesztem 3-4 órán át. Nálam most 3 óra alatt kelt meg,de 24 fok van a konyhámban.



A megkelt tésztát konyhapultra vagy deszkára borítom ki,nem lisztezem,hihetetlen jó állagú.


Szétporciózom. Nekem 15 darab jött ki,12 dkg körül van egy darab. Természetesen kisebbekre is lehet. Kis bucikat formázok a darabokból,majd letakarva pihentetem fél órán át.


Megint egy picit keltek,simultak. Egy nyújtófa segítségével könnycsepp alakúra nyújtok minden egyes bucit,és feltekerem őket. A szélesebb felénél kezdem,igyekszem szorosra,hogy minél több réteg legyen a kifliben. Ettől és a vajtól lesz igazi tekerős retrós a kiflim.



Sütőpapírral bélelt sütőlemezre rakom egyenként olyan távolságra,hogy azzal számolok,kelésnél,sütésnél duplázni fognak. Ha mindet feltekertem,lefújom vízzel,belehúzom egy műanyag  táskába,és kelesztem 1-2 órán át,amíg duplája lesz.


Izlés szerint megszórom dekor sóval,szezámmaggal,köménymaggal,én natúr szeretem a legjobban. Időközben a sütőmet 230 fokra forrósítom fel légkeveréssel. Akinek nincs,az 250 fokra fűtse fel. A megkelt kifliket még egyszer lefújom vízzel,majd betolom a sütőbe.


Ha légkeveréssel sütöm,két lemezt tudok egyszerre sütni. Végig az említett sütési fokon sütöm 12-15 percig (sütőfüggő). Rácson hagyom kihűlni. Alig várom,hogy kihűljön,és egyet azon nyomban letekerjek és befaljak!Az ízélmény visszarepít a 80-as évekbe,de jó is volt.

Sok sikert kívánok az elkészítéséhez és jó étvágyat kívánok J








Az eredeti cseh videoreceptet itt találtam még három éve,nem tudom ki a szerzője,én kicsit magamra módosítottam úgy a liszteket mint a mértékeket.



„Csinálj minden nap olyat,ami boldoggá tesz,hogy a lélek szeressen benned lakni !“ 

7 megjegyzés:

  1. Üdvözlom Editke. Szeretnem megkerdezni, hogy ezt a kiflit ejjeli kelesztessel is el lehet kesziteni? Köszönöm a válaszat.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép, és biztos finom. Megpróbálom megcsinálni. Tegnap befejeződött a recepted szerinti kalács készítésem. Nagyon finom lett, mindenki szerette. Köszi a sok jó, részletes receptet.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép a kifli, én is megpróbálom hamarosan.

    VálaszTörlés
  4. Megmondom őszintén nem sok reményt fűztem hozzá, hosszadalmasnak tűnt, a kézi robotgép nem dagasztotta ossze rendesen, kicsit összeállt nokedlire hajazott a tészta, viszont a végén kiszamoltam hogy nagyon maximum 1,5 ora munkám volt vele (úgy, hogy közben az 1 éves kislányomat is organizalni kellett), és annyira finom lett, hogy rögtön rendeltem egy dagasztógépet, mert innentől csak ezt a fajta kiflit szeretné enni a család. Szóval köszönöm szépen a receptet, örök hála érte :)

    VálaszTörlés
  5. a 70 dkg liszthez roppant kevésnek tartom a 240 g vizet. Mint egy kemény gyurt tészta, olyan lett. gép nem is tudta csak kemény morzsákká összedolgozni .Kézzel kellett folytatni, de 50 g vizet hozzá kellett tegyek, hogy egyáltalán összeálljon. simara nem is birtam megcsinálni :( -nem most kezdtem a sütögetést, már 300 kenyér felett vagyok. egyenlőre buciban pihennek. kiváncsi vagyok a végeredményre. A kezdet ezzel a semmilyen nem volt.Hanna azt irta, nokedlire hajazott a tészta. Hát ha az Ő nokedlije ilyen kemény, mint a 35 %-os hidratált tészta, nem tudom hogy szaggatja ki ? :(

    VálaszTörlés
  6. Vsz. 60% hidratáltságú tésztának kellene lennie és akkor 420 g a víz, úgy jó szerintem!

    VálaszTörlés